Solaris Urbino 15 II. generace
Aktuální seznam vozů tohoto typu:
Technické údaje a popis vozů:
Výrobce: SolarisBolechowo-Osiedle, Polsko?
Rok výroby: 1999 až současnost
Rok dodání dp: 2002, 2003, 2005
Počet dodaných kusů pro dp Plzeň: 5
Počet kusů nyní v pravidelném provozu: 5
Motor u II. generace: MAN
Výkon motoru II. generace: 262KW
Převodovka u II. generace: Automatická Voith
Hmotnost: 12700 kg
Míst k sezení: 36 až 46
Míst ke stání: 118 až 131
Nástupní hrana u předních dveří: 320mm
Nástupní hrana u prostředních dveří:
320mm
Nástupní hrana u zadních dveří: 340mm
Nízký počet nízkopodlažních, ale hlavně velkokapacitních vozů v Plzni, které byly potřeba zejména na vysoce vytíženou linku číslo 30, vedl dopravní podnik k nákupu nových vozů. Volba padla právě na Solarisy Urbino15, které tato kritéria splňují. Urbina15, vyráběná již od roku 1999 do současnosti, přišla zatím do Plzně ve čtyřech dodávkách. Jako první do Plzně v roce 2002 přišly dva vozy evidenčních čísel 482 a 483, jednalo se o dva třínápravové Solarisy Urbino15 druhé generace. Další vozy na sebe nenechaly dlouho čekat a za rok přišly do Plzně další dva evidenčních čísel 484 a 485. Na poslední Solaris Urbino 15 druhé generace jsme si museli počkat až do roku 2005, kdy do Plzně přišel vůz evidenčního čísla 494. Časem se prokázalo, že ani dodávka těchto vozů kapacitně nestačila obsloužit průmyslovou aglomeraci na Borských polích a jiná místa s vyššími nároky na kapacitu vozů. To vedlo Plzeň k radikálnímu rozšíření vozového parku dp o další velkokapacitní vozy. O rok později (v roce 2006) si Plzeň pronajala na osm let 10 velkokapacitních vozů Solaris Urbino15 třetí generace. Poté se začaly nakupovat pouze kloubové verze Solaris Urbino 18, které se průběžně nakupují až dodnes. Solaris Urbino 15 je vysoce moderní autobus ve všech ohledech, ať už z pohledu bezpečnosti, pohodlí pasažérů nebo výbavy vozů. Nevýhodou tohoto typu je velké vybočování zadní části vozu v zatáčkách až o 1,3metru. Autobusy typu Urbino 15 můžeme vídat pouze na vysoce vytížených linkách nebo spojích. Mezi ně patří linky 30, 33, 41 a 55, nejvíce však linky 30 a 41.
Upozorňuji, že údaje nemusí být pravdivé a nemusí vždy sedět
stránky výrobce
Autor textu: Matěj Kaše
Korekce text: Mgr. Šárka Koubová