Irisbus Citelis
490
|
Irisbus citelis
|
2P6 7802
|
2005
|
|
491
|
Irisbus citelis
|
2P6 7803
|
2005
|
|
492
|
Irisbus citelis
|
2P6 7804
|
2005
|
|
493
|
Irisbus citelis
|
2P6 7805
|
2005
|
|
495
|
Irisbus citelis
|
2P7 5826
|
2006
|
|
496
|
Irisbus citelis
|
2P7 5827
|
2006
|
|
497
|
Irisbus citelis
|
2P8 1495
|
2006
|
|
498
|
Irisbus citelis
|
2P8 1496
|
2006
|
|
499
|
Irisbus citelis
|
2P8 1497
|
2006
|
|
500
|
Irisbus citelis
|
2P8 1498
|
2006
|
|
516
|
Irisbus citelis
|
3P5 2134
|
2007
|
|
517
|
Irisbus citelis
|
3P5 2711
|
2007
|
|
518
|
Irisbus citelis
|
3P5 2712
|
2007
|
|
519
|
Irisbus citelis
|
3P5 3016
|
2007
|
|
520
|
Irisbus citelis
|
3P5 3017
|
2007
|
|
521
|
Irisbus citelis
|
3P5 3627
|
2007
|
|
527
|
Irisbus citelis
|
3P8 3908
|
2008
|
|
528
|
Irisbus citelis
|
3P8 4022
|
2008
|
Technické údaje a popis vozů:

Převodovka: Automatická Voith
Výška: 2,9 metru
S výrobou autobusu Irisbus citelis se začalo v roce 2005. Autobus prakticky vychází ze svého předchůdce Irisbus cytibus. Na citelisu se pouze změnila karosérie, motor a převodovka zůstaly stejné. Karoserie se zmodernizovala, dodaly se do ní hlavně zaoblené křivky a modernější výbava. Stejně jako jeho předchůdce, Irisbus citybus nebo autobus 21AB, byl citelis unifikován s trolejbusem. Navíc autobusy typu Citelis jsou šetrné k přírodě, jelikož splňují ekologickou normu euro 4. V Plzni můžeme tento typ autobusu potkávat již od roku 2005, kdy přišla první série čítající 4 vozy (evidenční čísla 490, 491, 492 a 493). O pět měsíců později přišla druhá dodávka dalších 2 vozů evidenčních čísel 495 a 496. Další dodávka 4 vozů na sebe nenechala dlouho čekat. Za 2 měsíce se už po Plzni proháněly další 4 citelisy evidenčních čísel 497, 498, 499 a 500. Poté jsme si na další vozy typu citelis museli počkat rok a půl, kdy přišlo dalších 6 kusů (přesněji vozy evidenčního čísla 516, 517, 518, 519, 520) a o měsíc déle vůz 521. Zatím poslední dodávka 2 vozů evidenčních čísel 527 a 528 přišla v červnu roku 2008. Bohužel vůz číslo 528 byl od začátku roku 2009 po nehodě na Vinicích odstaven ve vozovně, ale v minulých týdnech se vrátil zpět do provozu .Tyto vozy skýtají všestranné možnosti pro hendikepované cestující, jako jsou: manuální plošina pro vozíčkáře, plně snížená podlaha po celé délce vozidla, LED-diodový informační systém ,místo pro kočárky a pro vozíčkáře nebo sklápěcí sedadla v bezbariérové části pro cestující se sníženou schopností pohybu..Není proto divu, že tyto vozy našly v Plzni široké uplatnění na všech linkách, včetně linek 71 a 72(linky určené pro přepravu tělesně postižených a důchodců). Citelisy se staly spolehlivým budoucím nástupcem starých Karos B731 nebo B732. Jedinou menší vadou těchto vozů je náchylnost na výmoly na silnicích. Při každém projetí nerovností se vůz (hlavně v interiéru) rozklepe.
stránky výrobce
Autor textu: Matěj Kaše
Korekce text: Mgr. Šárka Koubová