Jdi na obsah Jdi na menu
 


                        Irisbus Citelis

 

Aktuální seznam vozů tohoto typu:
490
Irisbus citelis
2P6 7802
2005
491
Irisbus citelis
2P6 7803
2005
492
Irisbus citelis
2P6 7804
2005
493
Irisbus citelis
2P6 7805
2005
495
Irisbus citelis
2P7 5826
2006
496
Irisbus citelis
2P7 5827
2006
497
Irisbus citelis
2P8 1495
2006
498
Irisbus citelis
2P8 1496
2006
499
Irisbus citelis
2P8 1497
2006
500
Irisbus citelis
2P8 1498
2006
516
Irisbus citelis
3P5 2134
2007
517
Irisbus citelis
3P5 2711
2007
518
Irisbus citelis
3P5 2712
2007
519
Irisbus citelis
3P5 3016
2007
520
Irisbus citelis
3P5 3017
2007
521
Irisbus citelis
3P5 3627
2007
527
Irisbus citelis
3P8 3908
2008
528
Irisbus citelis
3P8 4022
2008

 

Technické údaje a popis vozů:

 
ObrazekVýrobce: Irisbus Iveco, Vysoké Mýto
Rok výroby: 2005- současnost
Rok dodání dp: 2005- současnost
Počet dodaných kusů k 20.8.2009 pro dp Plzeň: 18
Počet kusů nyní v pravidelném provozu: 18
Motor: Iveco Cursor
Výkon motoru: 180KW

ObrazekPřevodovka: Automatická Voith

Počet rychlostí: 3?
Délka: 12 metrů
Šířka: 2,5 metru

Výška: 2,9 metru

Hmotnost: 11200 kg
Míst k sezení: 30/32
Míst ke stání: 69
Nástup. výška přední dveře: 320 mm
Nástup. výška zadní dveře: 330 mm
 

S výrobou autobusu Irisbus citelis se začalo v roce 2005. Autobus prakticky vychází ze svého předchůdce Irisbus cytibus. Na citelisu se pouze změnila karosérie, motor a převodovka zůstaly stejné. Karoserie se zmodernizovala, dodaly se do ní hlavně zaoblené křivky a modernější výbava. Stejně jako jeho předchůdce, Irisbus citybus nebo autobus 21AB, byl citelis unifikován s trolejbusem. Navíc autobusy typu Citelis jsou šetrné k přírodě, jelikož splňují ekologickou normu euro 4. V Plzni můžeme tento typ autobusu potkávat již od roku 2005, kdy přišla první série čítající 4 vozy (evidenční čísla 490, 491, 492 a 493). O pět měsíců později přišla druhá dodávka dalších 2 vozů evidenčních čísel 495 a 496. Další dodávka 4 vozů na sebe nenechala dlouho čekat. Za 2 měsíce se už po Plzni proháněly další 4 citelisy evidenčních čísel 497, 498, 499 a 500. Poté jsme si na další vozy typu citelis museli počkat rok a půl, kdy přišlo dalších 6 kusů (přesněji vozy evidenčního čísla 516, 517, 518, 519, 520) a o měsíc déle vůz 521. Zatím poslední dodávka 2 vozů evidenčních čísel 527 a 528 přišla v červnu roku 2008. Bohužel vůz číslo 528 byl od začátku roku 2009 po nehodě na Vinicích odstaven ve vozovně, ale v minulých týdnech se vrátil zpět do provozu .Tyto vozy skýtají všestranné možnosti pro hendikepované cestující, jako jsou: manuální plošina pro vozíčkáře, plně snížená podlaha po celé délce vozidla, LED-diodový informační systém ,místo pro kočárky a pro vozíčkáře nebo sklápěcí sedadla v bezbariérové části pro cestující se sníženou schopností pohybu..Není proto divu, že tyto vozy našly v Plzni široké uplatnění na všech linkách, včetně linek 71 a 72(linky určené pro přepravu tělesně postižených a důchodců). Citelisy se staly spolehlivým budoucím nástupcem starých Karos B731 nebo B732. Jedinou menší vadou těchto vozů je náchylnost na výmoly na silnicích. Při každém projetí nerovností se vůz (hlavně v interiéru) rozklepe.

 
 
Upozorňuji, že údaje nemusí být pravdivé a nemusí vždy sedět
             http://cs.wikipedia.org

             stránky výrobce

 

 Autor textu: Matěj Kaše

Korekce text: Mgr. Šárka Koubová